duminică, 16 august 2009

Cine sunt marii castigatori ai crizei

Somaj, salarii mai mici, putere de cumparare mai mica. Sunt doar cateva din efectele crizei economice abatute asupra romanilor. Insa sunt si categorii fericite, care au reusit sa profite de pe urma acestei situatii. Avocatii, patronii de case de amanet, recuperatorii, oamenii de afaceri posesori de cash sunt adevaratii invingatori in asemenea vremuri de restriste. Se dovedeste, astfel, ca se pot scoate profituri frumoase si in vremuri de criza. Trebuie doar sa activezi intr-un domeniu "sensibil", sau sa oferi servicii adaptate perioadei.

Casele de avocatura s-au adaptat rapid si s-au orientat in special pe activitati legate de litigii, insolvente si din domeniul lichiditatilor. In domeniul consultantei financiare, firmele care se ocupa de restructurari de companii sau de restructurari de credite au mult de lucru in aceasta perioada.

De asemenea, vor avea de castigat firmele de outsourcing. Multe companii vor prefera sa-si externalizeze din activitati, fiind mai usor sa rezilieze un contract, decat sa apeleze la concedieri. Administrarea personalului, contabilitate, curatenie, sau de mentenanta a echipamentelor sunt cateva dintre activitatile ce pot fi cu usurinta externalizate. In plus, in zona serviciilor IT se va inregistra o crestere, firmele preferand sa isi implementeze solutii de Business Intelligence, dar si softuri simple adecvate companiilor mai mici.

Pe de alta parte, stresul va aduce si mai multi oameni la doctori, nu numai la cabinetele psihologilor. Astfel, in vremuri de criza serviciile medicale vor avea de castigat, psihologii fiind la mare cautare.

Consilierii in cariera sunt o alta categorie de persoane care vor avea la usa mai multi clienti pe vremuri de criza, deoarece multi romani vor ramane fara un loc de munca
si vor apela la sfatul unui specialist pentru a trece mai usor peste problemele care ii afecteaza.

Dacia a speriat Vestul
Criza ii va obliga pe concetatenii nostri sa opteze pentru servicii si produse ieftine, astfel ca vor fi avantajati producatorii si companiile care s-au pregatit special pentru asemenea vremuri. In domeniul alimentar, firmele care vin cu alimente de baza la preturi cat mai mici vor avea de castigat. In domeniul auto, statisticile arata ca masinile cele mai ieftine
sunt cele mai cautate, atat la noi, dar si la export, un exemplu reprezentandu-l uzina Dacia care a lucrat fara intrerupere in 2009, reusind sa vanda peste granite un numar record de autoturisme. Astfel, proiectul Logan si-a demonstrat eficienta, castigand teren
pe piete vest-europene. In plus, programul Rabla din Germania a reusit sa impulsioneze vanzarile de Dacia Logan si Sandero, ajungandu-se cote neasteptate.

La capitolul calatorii, cei care vor fi nevoiti sa plece "afara" vor alege tot mai des serviciile operatorilor aerieni low cost. Analistii estimeaza ca zborurile low cost vor ajunge in acest an sa reprezinte jumatate din totalul pietei transporturilor aeriene de persoane din Romania, romanii devenind mult mai atenti la pret
.

Cine a mai "mirosit" oportunitatile
Oamenii de afaceri care au avut lichiditati inainte de inceperea crizei economice au profitat de problemele pe care le-au avut alti afaceristi si au reusit sa cumpere firme sau proiecte la valori foarte mici, de neimaginat in alte conditii. Un exemplu ar putea fi Dinu Patriciu, care a resit sa vanda in 2007, inainte de inceperea crizei, 75% din grupul Rompetrol, reusind sa stranga in conturi aproape 1,6 miliarde de dolari. Recent, controversatul om de afaceri si-a lichiditat si ultima detinere de 25% din grupul Rompetrol la un pret bun, dupa cum sustin surse apropiate tranzactiei. Astfel, miliardarul roman a profitat din plin de criza, demarand si o campanie de achizitii de fonduri imobiliare
la preturi foarte mici. In prima parte a acestui an, Patriciu a preluat fondul de investitii imobiliare Fabian pentru 37,8 milioane de euro. Omul de afaceri a facut o oferta si pentru fondul imobiar Deutsche Land, cu active imobiliare de 626 milioane euro in Germania. Tranzactia a fost in valoare de 36,7 milioane de euro pentru un pachet de 54,1% din actiunile fondului. Black Sea Global Properties (BSGP), firma controlata de Dinu Patriciu, va lansa o oferta de preluare a participatiei majoritare la fondul Rutley European Property, evaluand intreg capitalul la 12,5 milioane lire sterline (14,6 milioane euro) si valoarea de piata a fondului la 446 milioane lire.

Un alt jucator activ pe piata achizitiilor a fost Marius Ghenea, care s-a axat pe preluari de magazine online. Astfel, Ghenea a achizitionat majoritatea actiunilor companiei Gravity Design SRL, care opereaza cele mai cunoscute brand-uri pe piata online a florilor www.floridelux.ro si site-ul sezonier www.brazidecraciun.ro, anuntand investitii consolidate in comertul online. Planul de investitii pentru urmatorul an este de aproximativ 200.000 euro, dintre care o parte importanta va merge in promovarea platformelor online ale companiei, iar restul de bani va fi folosit in dezvoltarea resurselor umane si a infrastructurii online a companiei. Dar omul de afaceri nu s-a oprit aici, alocand pentru acest an 2 milioane de euro pentru achizitii in domeniul comertului online. Un alt magazin preluat a fost 24pc.ro, un mic magazin online din acelasi domeniu, despre care oficialii spun ca a fost anul trecut in primele 20 de magazine din Romania. Vizitatorii domeniului vor fi redirectionati spre magazinele Pcfun si Electrofun.

Firmele de amanet, ca ciupercile dupa ploaie
Dupa ce multe magazine de cartier au dat faliment, spatiile lor au fost preluate de catre firme de amanet, dar si de casino-uri. Criza i-a impins pe multi romani sa isi amaneteze sau chiar sa renunte la obiecte de valoare ca sa supravietuiasca, astfel ca afacerile firmelor de amanet au inflorit in ultima perioadas.

O alta meserie de viitor este cea de recuperatori de credite. Multe persoane nu mai sunt in stare sa-si plateasca ratele la credite sau facturile la mobile, iar bancile si operatorii de telefonie apeleaza tot mai des la firme specializate de recuperarere a creantelor.